Publikowana praca jest moim planem rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty na kontraktowego i dotyczy stażu, który odbyłam w przedszkolu w roku szkolnym 2005/2006. Jestem nauczycielem wychowania przedszkolnego.
PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
Nauczyciel stażysta: xxx
Nauczycielka w Przedszkolu xxx
Początek stażu: 1 września 2005roku
Przewidywane zakończenie stażu: 31 maja 2006roku
Cele:
§
uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego
§
poznanie zasad, zadań i organizacji placówki
§
zapoznanie się z obowiązującą na placówce dokumentacją
§
doskonalenie umiejętności prowadzenia zajęć
§
zdobywanie nowych umiejętności przydatnych w pracy zawodowej poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego
a) wewnątrzprzedszkolnego
b) pozaprzedszkolnego
c) samokształcenia
§
wspieranie aktywności twórczej dzieci
§
pogłębianie kontaktów z rodzicami
Opiekun stażu: xxx
Dyrektor Przedszkola: xxx
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 1 grudnia 2004roku
w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
§ 6 ust.1 pkt.1
Nauczyciel stażysta ubiegający się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności:
1) poznawać organizację, zadania i zasady funkcjonowania placówki, w tym:
a – sposób prowadzenia obowiązującej w placówce dokumentacji
b – przepisy dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy
ZADANIE DO REALIZACJI
|
FORMY REALIZACJI
|
TERMIN
|
DOWODY REALIZACJI
|
1. Poznanie procedury awansu zawodowego
|
Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego (Rozp.MEN w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli z dnia 1 grudnia 2004r. oraz Karta Nauczyciela wraz ze zmianami z 31 sierpnia 2004r.)
|
IX/X 2005r.
|
- opracowanie i przedstawienie planu rozwoju zawodowego
- oświadczenie o znajomości przepisów prawnych
|
2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu
|
Zawarcie kontraktu z opiekunem stażu
Ustalenie z opiekunem terminów hospitacji zajęć oraz prowadzenia własnych zajęć
|
IX 2005r.
|
- kontrakt
- wypis z zeszytu protokołów o przydzieleniu opiekuna
|
3. Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji zadań placówki
|
Analiza dokumentacji wewnętrznej przedszkola:
- Statut Przedszkola
- Plan Pracy Opiekuńczo-Wychowawczo-Dydaktycznej na rok szkolny 2005/2006
- Dziennik zajęć
- Plany miesięczne
- Regulamin Pracy
- Regulamin Rady Pedagogicznej
- Regulamin korzystania z ogrodu
- Regulamin przyznawania dodatków motywacyjnych
- Regulamin Rady Rodziców
- Regulamin Kontroli Wewnętrznej
- Program Wychowania Przedszkolnego
- Regulamin wycieczek
Analiza przepisów zewnętrznych:
- Karta Nauczyciela ze zmianami z 31 sierpnia 2004r.
- Ustawa o systemie oświaty
- Konwencja Praw Dziecka
- Przepisy BHP
|
IX/X 2005r.
|
- Zgromadzone dokumenty
- Zapis w dokumentacji przebiegu stażu
- Wypis z zeszytów protokołów
|
§ 6 ust.1 pkt.2,3
2) Uczestniczyć jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, w wymiarze co najmniej dwóch zajęć w miesiącu i omówić z prowadzącym obserwowane zajęcia
3) Prowadzić zajęcia z dziećmi, w obecności opiekuna stażu lub dyrektora placówki, w wymiarze co najmniej jednego zajęcia w miesiącu oraz omawiać je z osobą w obecności której zajęcia zostały przeprowadzone
1. Uczestniczenie,
obserwacja i omówienie
zajęć prowadzonych przez
opiekuna stażu lub innych
nauczycieli
|
Obserwacja zajęć,
omawianie ich
|
IX-V 2005/2006
(raz w miesiącu)
|
- Notatki własne, protokoły, analiza i wnioski
|
2. Prowadzenie zajęć z dziećmi w obecności opiekuna stażu lub dyrektora i ich omówienie
|
Opracowanie scenariuszy zajęć, konsultacja, analiza
|
IX-V 2005/2006
(raz w miesiącu)
|
- Konspekty zajęć
|
§ 6 ust.1 pkt.4
4) Uczestniczyć w wewnątrzprzedszkolnych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli z uwzględnieniem specyfiki, typu i rodzaju placówki, w której odbywa się staż
1. Uczestniczenie w
wewnątrzprzedszkol-nych
formach doskonalenia
nauczycieli
|
Uczestniczenie w
warsztatach samokształ-
ceniowych
Uczestniczenie w różnych
formach doskonalenia
organizowanych przez WDN
Uczestniczenie w radach
szkoleniowych
Zbieranie informacji mogących pomóc w dalszej pracy
Lektura czasopism pedagogicznych
|
IX-V 2005/2006
|
- Zaświadczenie
- Wpisy w protokołach
- Lista obecności
|
2. Doskonalenie warsztatu pracy i metod pracy pedagogicznej
|
Aktywny udział we wszystkich formach doskonalenia adekwatnych do potrzeb nauczyciela i placówki
|
IX-V 2005/2006
|
|
3. Wzbogacanie bazy pomocy dydaktycznych
|
Samodzielne wykonywanie i wykorzystywanie pomocy dydaktycznych do pracy z dziećmi
|
IX-V 2005/2006
|
- Pomoce dydaktyczne, sylwety, obrazki, czasopisma dla dzieci
|
4. Studiowanie literatury pedagogicznej, wymiana doświadczeń, poszukiwanie nowatorskich rozwiązań
|
Gromadzenie artykułów
Udział w spotkaniach dydaktycznych
|
IX-V 2005/2006
|
- Indeks artykułów
|
5. Doskonalenie
multimedialnych
technik pracy
|
Publikacja w internecie
planu rozwoju
Przygotowanie materiałów
na zajęcia z wykorzystaniem
komputera
Przygotowanie dokumentacji
stażu w formie elektronicznej
(płyta CD)
|
|
- Teczka stażysty
|
§ 6 ust. 2 pkt.2
Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego obejmują:
2. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań placówki, w której odbywa się staż
1. Wdrażanie poznanych
podczas szkoleń metod
pracy z dziećmi
|
Wykorzystywanie w
pracy z dziećmi elementów
poszczególnych metod:
- Metoda Paula Dennisona czyli kinezjologia edukacyjna
- Dziecięca Matematyka wg.E.Gruszczyk –Kolczyńskiej
- Pedagogika zabawy KLANZA
|
IX-V 2005/2006
|
- Zapisy w dzienniku
- Zapisy w konspektach
|
2. Opracowanie miesięcznych planów pracy
|
Opracowanie miesięcznych planów pracy z dziećmi
|
IX-V 2005/2006
|
- Plany pracy
|
3. Wspomaganie aktywności twórczej dzieci
|
Udział dzieci w konkursach plastycznych
|
IX-V 2005/2006
|
- Potwierdzenie
udziału
|
§ 6 ust.2 pkt.3
3. Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów
1. Zapoznanie z
sytuacją rodzinną
wychowanków i
współpraca z rodzicami
|
Współpraca z rodzicami
Informowanie na bieżąco o postępach i zachowaniu się dziecka
|
IX-V 2005/2006
|
- Zeszyt kontaktów z rodzicami
|
2. Indywidualizacja potrzeb wychowawczych dziecka
|
Rozmowy z rodzicami
Organizacja imprez okolicznościowych przedszkolnych:
- Pasowanie na przedszkolaka
- Mikołajki
- Dzień Babci i Dziadka
- Bal karnawałowy
- Powitanie wiosny
- Dzień rodziny
- Zajęcia otwarte dla rodziców
|
IX-V 2005/2006
IX-VI 2005/2006
|
- Gromadzenie dokumentacji, zdjęcia
|
3. Aktywne uczestniczenie w życiu placówki poprzez realizację dodatkowych zadań w oparciu o plan roczny
|
Zadbanie o estetyczny, ciekawy i barwny wystrój sali (zgodnie z porą roku lub uroczystościami obchodzonymi w przedszkolu)
Zorganizowanie z koleżanką (zgodnie z kalendarzem imprez) Powitania Wiosny dla całego przedszkola
Czynny udział w mierzeniu jakości pracy przedszkola; omawianie wyników mierzenia na Radzie Pedagogicznej
Udział w komisji Uchwał i Wniosków Rady Pedagogicznej
Zorganizowanie z koleżanką „Tygodnia Europejskiego” dla całego przedszkola
|
IX-VI 2005/2006
III 2006r.
IX-X 2005r. V-VI 2006r.
IX-V 2005/2006
III 2006r.
|
- Zdjęcia
- Zdjęcia, scenariusz
- Zaświadczenie dyrektora
- Protokoły Rady Pedagogicznej
- Scenariusz, zdjęcia
|
4. Aktywna współpraca ze specjalistami pracującymi w przedszkolu
|
Rozmowy
Informacje
|
IX-V 2005/2006
|
|
5. Obserwacja i analiza możliwości dziecka
|
Prowadzenie arkuszy obserwacji
Praca z dzieckiem zdolnym i słabym
Ankieta dla rodziców dotycząca potrzeb dziecka
|
IX 2005r.
V 2006r.
|
- Arkusz obserwacji dziecka
- Plan pracy z dzieckiem zdolnym i słabym
- Ankieta dla rodziców
|
§ 6 ust.2 pkt.4,1
4. Umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć
1. Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania placówki, w której nauczyciel odbywał staż
1. Dokumentacja realizacji planu rozwoju zawodowego
|
Gromadzenie dokumentów, scenariuszy zajęć obserwowanych, konspektów zajęć
|
IX-V 2005/2006
|
- Zebrana dokumentacja
|
2. Przygotowanie projektu sprawozdania z realizacji planu
|
Autoanaliza, autorefleksja, opis realizacji planu rozwoju
|
V-VI 2006r.
|
- Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego
|
Agnieszka Bogunia